Hjemmelaget peanøttsmør!

Peanøttsmør smaker kjempegodt! Og visste du at det er veldig enkelt å lage selv?!

Dette peanøttsmøret er ikke bare velsmakende, men faktisk ganske sunt. Peanøttsmøret du får kjøpt på butikken inneholder en fetttype som heter "fullherdet vegetabilsk fett". Dette fettet øker faren for kreft og hjertesykdommer, fordi fettet legger seg på innsiden av blodårene, slik at blodårene blir trange.

Det er derfor det er så fantastisk med hjemmelaget peanøttsmør!

 

Oppskriften på Mammas peanøttsmør:

Dette trenger du:

  • 2 ss solsikkeolje
  • 2 ss honning
  • 200 g saltede peanøtter

 

Bland alt sammen i en foodprocessor til det får en smooth konsistens. Ferdig!

 

Julegavetips:

Overfør peanøttsmøret på et fint glass. Du kan dekorere ved å male på glasset, lage en stilig etikett eller sette på en sløyfe rundt lokket. Dette er en fin julegave, fordi peanøttsmør holder seg lenge.

 

OBS! For å lettest mulig smøre det på brødskiven: unngå kjøleskapet og andre kalde oppbevaringssteder.

Hvis oljen skiller seg fra resten er det bare å røre det inn igjen :)

 

-Runa

Spis fisk!

De fleste vet at fisk er sunt, for fisk inneholder mye bra! Blant annet proteiner, omega -3 fettsyrer, D-vitamin, selen og jod. Spiser du regelmessig fisk, vil dette kunne forebygge hjerte -og karsykdommer.

Det annbefalte inntaket Omega-3 (viktig fettsyre) ligger på minst 2 fiskemåltider i uka. I følge matportalen.no ligger gjennomsnittet for nordmenn på under ett måltid. Det er rimelig enkelt å gjøre noe med det, hvis du tror du er en av de som burde spist mer fisk.

Noen tips:
-Ha røkelaks/ørret på brødskiva (vi har en oppskrift ute på baguette med røkelaks).



-Ta med makrell i tomat på miniboks, så blir det ikke klissete i matpakka.

-Liker du sushi? Lag det til middag, og ta med restene på matpakka! (Runa har gjort dette flere ganger)


foto: weheartit.com

-Ha en boks tunfisk i salaten. Smaker spesielt godt sammen med egg og mais.


foto: vg.no

Håper dette var noen nyttige fakta og tips!

 




Sjokoladekurs!

Hei!

I dag var Nora, Runa og Rebecca på sunt godterikurs! Dette var et kurs arrangert av Unge Kokker (http://www.ungekokker.no/) Maren var syk, så hun kunne ikke være med.


Vi laget sjokolade med sunne ingredienser! Her har Rebecca laget sjokolade med revet lime.

 

Vi laget også Lime Pie! Bunnen var laget av mandler og dadler, og som topping var det banan, lime og avokado.

Her ser dere toppingingrediensene før det har vært i blenderen.

Og her ser dere det ferdige resultatet!

Lekkert, ikke sant?

Rebecca lager brownie-karameller.


I godteriene brukte vi bl.a. kakaopulver, agavenektar(søtningsstoff) og kokosmasse.

Energikuler med og uten kokos.

 

Sjokoladebitene her hadde ingefær som topping! Vi laget også sjokolade med cashewnøtter og salt, tørket frukt og bær, og raspet lime eller appelsin. Det ble mange spennende smaker!

 

Her laget vi også marsipan - fra bunnen av!

Marsipankuler med sjokoladetrekk.

Ikke bare var det sunt, men det var også helt naturlig. Det vil si at det er økologisk, det er uten e-stoffer, sukker, meieriprodukter og gluten!

Dette var en spennende opplevelse. Vi fikk se flere sunne alternativer for søtningsstoff. Vi lærte også en del om hva som kan brukes til å holde det tørre sammen. Vi laget flere godterier med dadler som "bindestoff", men vi brukte også valnøtter for å holde det sammen! Det er nemlig olje inne i valnøttene, så da det hadde blitt ristet nok i kjøkkenmaskinen, kom oljen ut. Det var kult!

Dette synes vi var gøy!

Du kan også melde deg på Unge Kokker - kurs!

 

-Runa

Ris og skinke i wraps!

Hei:)

Jeg hadde ris i kjøleskapet fra gårsdagens middag, så dagens matpakke ble stekt ris med wraps.

Inngrediensene jeg brukte var litt ris (ca 1 porsjon) ett egg, to/tre skinkeskiver og en halv boks mais. Først må du koke risen og eggene. Del opp skinkeskivene og hell vannet av maisen mens du venter på resten som må kokes. (Du kan erstatte skinken med andre kjøttrester fra middager eller bruke picnicskinke.) Når egget er kokt deler du det opp i skiver eller biter.



Når alt er kokt og oppskjært, tar du godt med smør i panna og venter til den er varm før du heller inngrediensene oppi.



La det ligge på en tallerken og avkjøle seg (til romtempratur) før du legger det i wrapsen og pakker den inn i plastfolie, dette fordi innholdet ikke skal falle ut. Om du lager dette dagen før kan du fylle wrapsen om morgenen slik at den ikke blir så klissete.



Hvis du skal lage denne matpakken er det selvfølgelig ingen ting i veien for og ha i wokgrønnsaker eller andre ting du liker. Jeg hadde lite grønnsaker for hånden, men anbefaler å ha i litt av det óg, for variasjon!

- Rebecca

Røkt laks i baguette

Hey. Fisk er sunt og godt, og røkt laks passer Perfect i baguette :-)



Dette trenger du:

-En grov baguette
-Philladelphia-smøreost. Hvilken smak du vil, eller naturel.
-Røkt laks.
-Tomatskiver
-Agurkskiver.




Dette gjør du:

Sett på ovnen, 220 grader i 8-10 minutter for de fleste baguetter. Baguettene kan kjøpes på de fleste matvarebutikker.

Når de er ferdige, og kjølt ned, gjør som bildene:

1)



2)



3)



4)



Og til slutt:

Tada!

Pakkes inn i plastfolie. Skikkelig god lunsj :-)

-Nora

Mozarella- og balsamicobaguette

Jeg var på kafé for ikke så lenge siden, og kjøpte en lignende baguette. Og så tenkte jeg: hvorfor ikke prøve det hjemme?!
Dette er en eksklusiv, og UTROLIG GOD baguette! Anbefaler alle å prøve den. Hva med å ha det som tentamens-lunsj?

Dette trenger du:

baguetter
yoghurt naturell
salat-blader
fersk mozarella-ost
cherry-tomat
balsamico (-eddik/-saus)

Dette gjør du:

1. Sett på ovnen og stek baguettene så fort som mulig.
2. Begynn med å skjære opp mozarella-ost. Det er viktig at mozarella-osten er fersk. Jeg kjøpte denne her, som består av en stor klump med hvit ost i lake.

bilde: google

3. Stikk et lite hull i posen og hell ut laken. Deretter skjærer du opp osten i tynne skiver (0,5cm). Osten er nok til ca tre baguetter, så jeg og broren min delte osten imellom oss (han hadde også tentamen :D)
4. Skjær så opp cherrytomatene (bestem selv hvor tykke du vil ha dem). Vask gjærne salatbladene.

Nå skal baguettene være ferdigstekte. Skjær dem midt på, og skjær dem på langs sånn at topp og bunn NESTEN går fra hverandre.

6. Smør et tynt lag med naturell yoghurt - istedenfor smør!
7. Lag så en seng av salatblader, for å legge mozarella og cherry-tomat lekkert oppå.

Avslutt med balsamico. Jeg hadde på en balsamico-saus, som var litt søt. Det funket veldig bra, men det går også med balsamico-eddik.

OBS! Pass på å ikke ta for mye balsamico på - du vil ikke ha en brun baguette.



Håper det smaker :)

-Runa

Smooooth med Smoothie

Hei.

Frukt og grønt er godt og ha med på matpakken, men er du lei av bare et kjedelig eple ved siden av skiva? Prøv en tropisk smoothie da vel! Man kan jo selvfølgelig lage hvilken smoothie man vil, men her kommer oppskriften på min yndling, tropisk smoothie.

Jeg hadde ikke særlig god fersk frukt så jeg brukte en slik frossenblanding, men det funker fint! Ha ca halvparten av innholdet i boksen i en bolle.

Tenkte det ble litt tamt med kun frossenfrukt så tok med en banan og litt druer:) Sammen med frukta heldte jeg oppi ca 2 dl vaniljeyoghurt (man kan selvfølgelig bruke en annen type, men personlig liker jeg vanilje best.) Om man ønsker en mer flytende konsistens på smoothien, bytt ut en dl yoghurt med en dl tropisk juice.

Ha alle ingrediensene i samme bolle/litersmål og miks med en stavmikser (har du blender bruker du det) til det hele får en myk konsistens uten for mange klumper.



Voìla, en frisk og fin smoothie! om du skal ha med den på matpakken, er det fint å bruke en thermokopp eller thermos, for da vil den holde en kjølig og god tempratur. Denne oppskriften gir ca tre glass slik du ser på bildet.

- Rebecca




Superenkel ost/skinke- salat

Dette er en skikkelig enkel salat.

du trenger:
-isbergsalat
-1/2 paprika, rød
-5 ss mais. (Gjerne mer hvis du er veldig glad i mais)
-kokt skinke
-hvitost, ca 50 g
-Tine Tzatziki




Kan brukes til dressing :-)

-Nora

Fritt valg

Hei

I dag har jeg med meg wraps til lunsj. Det som er greit med wraps, er at du kan velge akkurat hva du vil ha. Jeg liker det meste, men alle har favoritter.

Jeg pleier å ha fyllet i en bolle, da er det enklere å blande.



Kjøttdeig, salat, mais, tomat, paprika, fetaost og avokado. Avokado og fetaost er helt klart to av mine favoritter :)



Et lite tips er å bruke philadelphia eller annen smøreost i stedet for matyoghurt eller rømme. Da vil ikke wrapsen begynne å renne, men den blir fortsatt litt saftigere.



Legg grønnsakene i tortillaen og brett sammen. Velger du fullkornstortilla, blir lunsjen enda sunnere.


Pakk inn wrapsen i plastfolie og du har en god og sunn matpakke. Voila!

-Maren

Fruktsalat - sunn dessert!

Etter du har spist en god, sunn matpakke kan det være godt med noe søtt, men søtt betyr ikke alltid godteri. Fruktsalat er rik på antioksidanter og vitaminer, og gir samtidig en god smak i munnen etterpå.

Kutt opp de fruktene du har lyst på - det meste passer sammen!

Du trenger ikke sukker eller krem på fruktsalaten for at den skal bli god, fordi det er naturlig sukker i frukten.


google

 

Får du ikke mer lyst på frukt når det er oppskjært? Hvis du vil lage fruktblandingen din enda mer spesiell, kan du hakke opp litt nøtter og strø over.

For å bevare de fine fargene på frukten, kan du helle litt sitronsaft over, så blir ikke frukten brun.

-Runa

 

Les mer i arkivet » Desember 2010 » November 2010
hits